Právo: Obcházet filtry u dieselů se už mnozí bojí, tvrdí Brabec

Stát loni přitvrdil u filtrů pevných částic v naftových motorech. Mnozí motoristé si je nechávali v menších servisech vyřezat nebo upláceli kontroly emisí na STK. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) se už ale mnohé servisy a STK bojí dělat s filtry habaďůry. „Dříve se demontáže filtrů nabízely zcela bez obalu na internetu. Myslím si, že dnes se už drtivá většina STK a servisů obcházení emisních limitů bojí. Hrozí za to obří pokuty, které pro firmy mohou být až likvidační,“ řekl Právu Brabec. Právo mělo loni možnost seznámit se inkognito s průběhem některých emisních kontrol. O tom, že by se jejich režim skutečně zpřísnil, nemohla být řeč. Například jedna starší dodávka na jisté pražské STK v počítači hlásila zřejmě nefunkční zařízení na vracení emisí do motoru, což je zásadní emisní závada. Přesto dostala potvrzení, že vše splňuje podle náležitostí. Za pětistovku, což není moc vzhledem k tomu, že oprava vozu by majitele vyšla na tisíce korun, a ještě by musel na emise znovu. Sice jsou dnes všude kamery jako ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje v kultovní scéně „já mu říkal, neber ty úplatky“, ty ale domluvu technika se šoférem pod zvednutou kapotou u motoru nezaznamenají. Žádostmi o přivření oka u emisí nebo výfuků motorek se to jen hemžilo. Stačilo hodinu postát na parkovišti před STK nebo u nájezdových ramp.

Filtry nejsou nejlevnější

Auta se sice fotí a snímky se posílají do Centrálního informačního systému ministerstva dopravy, ale podvozky, které často odhalují skutečný stav auta lépe než přestříkaná karoserie, nikoliv. Podle ministra Brabce se ale situace mění. „I já mám své lidi v terénu a ti mi říkají, že těchto praktik ubývá,“ řekl Právu a upozornil, že od prosince se emisní limity při technických kontrolách hlídají ještě přísněji. Brabec se domnívá, že by se na kontrolách filtrů pevných částic měla podílet i policie. „Třeba v Rakousku policisté skutečně berou bílé rukavice, sáhnou do výfuku, a jsou-li černé, auto odstavují, protože je jasné, že filtr ve voze buď není, nebo nefunguje,“ tvrdí Brabec. V Česku je ale potíž v tom, že motoristé na novější, a tudíž ekologičtější auta nemají. Ostatně téměř dvě třetiny ojetin jezdí na naftu. Drahé jsou i filtry, přestože řada výrobců jejich ceny v poslední době snížila. Například Volkswagen zlevnil filtry pevných částic loni v září. Filtry z prvovýroby třeba na VW Golf stojí od 13 tisíc korun. Pro vozy Touran s rokem výroby 2011 až 2015 už vyjdou na 17 tisíc korun. Ještě o tisíc korun dražší je filtr pevných částic pro modely Sharan vyrobené v období let 2006 až 2010. Pro vozy Touareg s rokem výroby 2011 a mladší stojí 31 tisíc korun. Na Škodu Octavii II 1.6 TDI počítejte s až 18 tisíci korun. Pořídit však lze i repasovaný filtr, některé firmy kromě toho nabízejí proplach a regeneraci filtrů.

Právo | 19.2.2018 | Rubrika: Trhy & ekonomika | Strana: 13 | Autor: Jindřich Ginter