ČT 1, Události v regionech - Ostrava: Neviditelný zabiják v ostravských ulicích

Tomáš VZOREK, moderátor

--------------------

Neviditelný zabiják. Ultrajemné částice produkované hlavně dieselovými motory aut a autobusů při dlouhodobém působení na člověka zvyšují riziko infarktu a poškození mozku. Kolik nanočástic vdechují Ostravané v rušných ulicích, to dnes speciálním přístrojem měřil jeden z účastníků konference Světové zdravotnické organizace, která se koná v ostravské Dolní oblasti Vítkovic. Štáb České televize byl u toho.

Miroslav ŠUTA, expert, Centrum pro životní prostředí a zdraví

--------------------

1400000 máme.

Markéta RADOVÁ, redaktorka

--------------------

Zrovna teď vdechujeme 1400000 nanočástic.

Miroslav ŠUTA, expert, Centrum pro životní prostředí a zdraví

--------------------

V každém kubickém centimetru.

Markéta RADOVÁ, redaktorka

--------------------

Jeden vdech právě v tuto chvíli znamená skoro miliardu prachových nanočástic putujících do těla. Jediný náklaďák dokáže vytvořit podmínky jako v plynové komoře. Množství prachu vypouštěného z dopravy Miroslav Šuta měří speciálním přístrojem.

Miroslav ŠUTA, expert, Centrum pro životní prostředí a zdraví

--------------------

Je zjištěno, že tyhle částice se podílejí na poškozování vlastně vnitřní výstelky cév a vedou k těm srdečně-cévním chorobám, které lidé notoricky znají jako je infarkt myokardu, mozková mrtvice.

Markéta RADOVÁ, redaktorka

--------------------

Na tramvajové zastávce u ostravské Nové Karoliny denně čekají tisíce lidí a dýchají zplodiny z projíždějících aut.

Miroslav ŠUTA, expert, Centrum pro životní prostředí a zdraví

--------------------

Teď projelo auto a hned stoupla ta koncentrace na 15-16 tisíc.

Markéta RADOVÁ, redaktorka

--------------------

Dnešní hodnoty snižoval vítr. Zhruba trojnásobek prachu jsme naměřili opodál v prostoru podzemního parkoviště. Teď už jsme v Ostravě-Porubě, která má relativně čisté ovzduší. Pojďme se podívat, kolik prachu ukáže přístroj.

Miroslav ŠUTA, expert, Centrum pro životní prostředí a zdraví

--------------------

Tak aktuálně tady máme kolem 9 tisíc nanočástic na kubický centimetr vzduchu, což je jaksi přijatelná hodnota.

Markéta RADOVÁ, redaktorka

--------------------

I v Porubě u silnice už ale dřív experti naměřili 4krát vyšší čísla. Doprava přispívá k celkovému znečištění vzduchu na Ostravsku, místy i víc než třetinově. Odborníci žádají, ať stát umožní městům vykázat auta s nejvyššími emisemi ze zalidněných čtvrtí. Stát argumentuje, že nástroje pro regulaci dopravy už města mají, ale nevyužívají je.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/

--------------------

Aspoň trochu rozumný starosta nebo vedení obce by si skutečně takový regulační řád na základě této zkušenosti měl pořídit, tedy měl by na něm začít pracovat, nebo případně u větších měst uvažovat o nízkoemisní zóně.

Markéta RADOVÁ, redaktorka

--------------------

Ostrava o tom uvažuje, kvůli vzniku nízkoemisních zón zadala studii proveditelnosti. A podle primátora toho dělá ještě víc.

Tomáš MACURA, primátor města Ostravy /nestr. za ANO/

--------------------

Ostrava je prvním velkým českým městem, které vyhlásilo, že se chce do roku 2020 zcela obejít bez dieselové trakce ve veřejné dopravě.

Markéta RADOVÁ, redaktorka

--------------------

Pokud by se Ostrava pro nízkoemisní zóny rozhodla, bylo by to přelomové. Dosud pro ně byl problém najít objízdné trasy. Markéta Radová, Česká televize.

Celá reportáž ke shlédnutí zde.

Zdroj: ČT 1, Události v regionech - Ostrava, 14. 6. 2017